vienatve

Despre singurătate și rușine

„Nu am nimic important sau interesant în viața mea.”

„Sunt atât de grasă. N-ar fi trebuit să mă îmbrac în rochia asta. Pun pariu că toată lumea șușotește despre cât de patetică sunt.”

„Sunt de-a dreptul idiot; oamenii probabil cred că sunt foarte prost.”

„Toți cei de-aici sunt mai frumoși ca mine. Sunt atât de urâtă și știu sigur că toată lumea crede că sunt o fraieră.”

Imagineazăți că ai astfel de gânduri în minte care îți subminează orice încercare de a te conecta cu alți oameni. Cât de probabil crezi că ar fi să-ți asumi riscul de a te angaja în relații sociale cu diverși oameni – chiar și când este vorba despre oameni pe care deja îi cunoști – dacă chiar crezi că ești lipsit(ă) de valoare și toată lumea știe asta despre tine? Dacă acestea sunt convingerile tale cele mai puternice oare la câte invitații, petreceri, ieșiri vei merge? Mai mult, dacă ai fi avut aceste interacțiuni sociale, ar fi mers bine? Crezi că se poate ține sub control o astfel de negativitate omniprezentă, sau ea va ajunge să se reverse peste relațiile tale sociale? Dacă ești virusat(ă) de astfel de credințe despre tine și ești îngrijorat(ă) în legătură cu felul în care te percep ceilalți, cel mai probabil vei opta mai degrabă să petreci timp singur(ă) și ți va părea mereu că orice interacțiune cu alți oameni nu a mers tocmai bine. Și culmea este faptul că singurătatea și neplăcerile provocate de interrelaționări vor deveni chiar dovezi că credințele pe care le ai sunt adevărate.

Mulți psihoterapeuți, în încercărilor lor – de altfel bine intenționate – de a atenua durerea puternică a singurătății propriilor clienți se vor grăbi să sugereze diverse metode și căi  de a crește numărul interacțiunilor sociale, de a construi aptitudini sociale și de a maximiza suportul social existent. La prima vedere, această strategie ar putea părea una potrivită. Totuși dacă ești profund atașat(ă) de credințele tale negative despre tine și în continuare îngrijorat(ă) de felul în care te văd ceilalți, probabil că o astfel de intervenție nu va funcționa. Este atunci necesar să se lucreze mai profund și să se provoace înlocuirea acestor credințe cu altele mai realiste despre sine si reflexia personală în ochii altora. De fapt cercetătorii de la University of Chicago au revizuit literatura de specialitate despre tratamentul singurătății prin ședințe de psihoterapie și au constatat că cele mai eficiente intervenții au fost acelea care au ajutat oamenii să-și schimbe credințele negative despre sine și modul în care sunt percepuți de ceilalți.

Această descoperire te responsabilizează, îți dăruiește forță și încredere că a depăși durerea creată de singurătate stă în puterea ta și este sub controlul tău. Acest studiu sugerează că este mult mai în beneficiul tău să te uiți în interior și să spargi patternul acesta de gândire negativă.

A schimba dramatic modalități de gândire și credințe adânc înrădăcinate este o sarcină grea așa încât probabil că este o idee bună să soliciți sprijinul unui psihoterapeut și să-ți faci o programare la psihoterapie.  Sau și numai să faci cunoscut terapeutului tău – dacă deja ai unul – acest articol este un gest care responsabuilizează si dăruiește putere, forță și încredere pentru că arată faptul că ești implicat(ă) în propria-ți schimbare lucrând împreună cu psihologul (și nu el pentru tine).  Combinația dintre o alianță terapeutică puternică și o abordare bazată pe cercetări științifice poate fi cheia potrivită pentru a te elibera de sentimente precum ura și rușinea de sine, de convingerile negative legate de imaginea personală și deci, de singurătate.


*** Traducere și adaptare după goodtherapy.org