how-to-be-happy

Ce știm despre fericire?

La psihoterapie, deseori se întâmplă să discutăm și despre fericire.

Tu mai ții minte când ai fost ultima dată fericit(ă)? Dacă da, și asta a fost de curând, bravo ție. Află că oricum mai devreme sau mai târziu, la fel ca toată lumea, vei reveni la nivelul tău obișnuit de fericire – fenomen care se numește „adaptare hedonică”. Dacă nu, problema este simplu de rezolvat dacă ești dispus să faci câteva lucruri.

Dar mai întâi poate ar fi bine să știi câte ceva:

  • Este o credință comună că dacă o să tot căutăm (și adunăm) lucruri o să fim fericiți. Nu este de loc așa. Câte chestii nu ai adunat până acum – pe care chiar ți le doreai din toată inima și acum tot nu mai ești fericit(ă)?
  • O mare parte din fericirea pe care o simțim este determinată genetic, mai multe studii din ultima decadă susținând că între 30% și 80% din fericirea pe care o resimțim este dictată genetic.
  • Între 10% și 60% din fericirea omului – zic alte studii – vine din atitudine și din perspectiva generală asupra vieții.
  • Un fenomen psihologic numit „adaptare hedonică” spune că avem cu toții un nivel obișnuit de fericire, la care de obicei revenim după o vreme, indiferent dacă lucrurile întâmplate sunt rele (și deci ne vom simți nefericiți) sau bune (caz în care vom fi pe deplin fericiți).  Nivelul obișnuit de fericire poate fi ridicat milimetric – și menținut stabil – de unele conjuncturi sau stări de fapt.

Ce poți face ca să fii totuși mai fericit? Păi studiile și cercetarea ne spun cam așa:

  • Meditează. Mai multe studii arată că meditația reduce depresia și anxietatea.
  • Evadează din cotidian, din oraș. Ieși în natură. Chiar și doar pentru 3 zile.
  • Implică-te în activități culturale. Depresia și anxietatea scad dacă vizionezi o piesă de teatru de exemplu.
  • Cheltuiește-ți banii pe/pentru/în interesul celorlalți. Cei care fac asta se simt mai fericiți decât cei care își cheltuie banii pe și pentru ei înșiși.
  • Fii voluntar, fă muncă de voluntariat. Mai mult de 40 de studii din ultimii 20 de ani arată că doar o singură activitate este cu mult mai importantă pentru sănătatea mentală (și îmbunătățirea ei) decât toate celelalte: voluntariatul.

Mai vrei? Îți mai spun câteva, dar te rog să citești despre ele mai pe larg în linkurile din subsol:

  • Notează 3 lucruri pentru care te simți recunoscător. Zilnic.
  • Privește cerul într-o seară senină, de preferat din mijlocul naturii.
  • Mută-te în Suedia.
  • Bea cafea, dar nu prea multă.
  • Citește un roman de aventură.
  • Fă chestii pe care le faci atunci când ești fericit(ă), chiar dacă nu esti fericit(ă).
  • Ascultă muzică, chiar și piese triste dacă asta te fericește.
  • Propune-ți scopuri clare pe care știi sigur că ai să le atingi.
  • Scrie-ți, notează-ți sentimentele și trăirile.
  • Fă-ți timp pentru prieteni.
  • Zâmbește mai mult.
  • Nu purta pică.
  • Fă sex exact atât cât trebuie.
  • Fii în același timp și optimist(ă) și realist(ă).
  • Murdărește-ți mâinile.
  • Ia prânzul pe plajă.
  • Fă sport.
  • Perfecționează-ți o abilitate, un meșteșug, o iscusință, o deprindere.
  • Ai răbdare, fericirea vine odată cu vârsta.

*** Inspirat de: businessinsider.combusinessinsider.com

*** Credit imagine: bingeeatingtherapy.com